The role of the Globe theatre in shaping Shakespeare's Tragedy of Julius Caesar
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dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
O'Shea, Jose Roberto Basto |
pt_BR |
dc.contributor.author |
Gross, Alexander Martin |
pt_BR |
dc.date.accessioned |
2013-06-25T20:22:14Z |
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dc.date.available |
2013-06-25T20:22:14Z |
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dc.date.issued |
2012 |
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dc.date.submitted |
2012 |
pt_BR |
dc.identifier.other |
312904 |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100561 |
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dc.description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Florianópolis, 2012 |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Abstract : This study assesses the impact of a specific theatre space on Shakespeare's work along two broad lines of inquiry. The sociopolitical environment and the structural features and resources of the Globe theatre are examined in turn, in an effort to ascertain the extent to which they may have shaped the conception and enactment of Julius Caesar in 1599. The social, religious, and political concerns of contemporary London are elucidated by the identification of relevant evidence from the play text. Likewise, discussions of the Globe's structure and staging conditions are informed by the analysis of several key scenes from the play. The study relates the attributes of the Globe theatre and the Shakespearean stage in general to the concepts of Holy and Rough Theatre found in Peter Brook's The Empty Space, and employs Andrew Gurr's notion of the "Shakespearean Mindset" as well as J. L. Styan's theories concerning the imaginative neutrality of the stage space and the creative collaboration of the audience, to apprehend the connection between the language of Julius Caesar and the specific theatre space in which it was first enacted. The metaphorical potential of the stage space and theatre structure as a whole are discussed with reference to discernable metatheatrical moments in the play. The study verifies a complex connection between Julius Caesar and the Globe theatre and its surroundings, allowing for an improved understanding of the play's layered contextual significance, as well as informing of staging practices at the Globe that brought Shakespeare's words to life.<br> |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Este trabalho avalia o impacto de um espaço de teatro específico sobre a obra de Shakespeare ao longo de duas amplas linhas de investigação. O ambiente sócio-político e as características estruturais e recursos do teatro Globe são analisados sucessivamente, em um esforço para determinar a medida em que eles podem ter formado a concepção e encenação de Julius Caesar em 1599. As questões sociais, religiosas e políticas da Londres contemporânea são elucidadas pela identificação de evidências relevantes no texto. Da mesma forma, as discussões sobre a estrutura do Globe e as condições de encenação são esclarecidas pela análise de várias cenas-chave da peça. O estudo relaciona os atributos do teatro Globe e do teatro Shakespeareano em geral aos conceitos de "Holy and Rough Theatre" de Peter Brook, e utiliza a concepção de Andrew Gurr chamada "Shakespearean Mindset", assim como as teorias de J. L. Styan relativas à neutralidade imaginativa do espaço do palco e à colaboração criativa do público, para compreender a conexão entre a linguagem de Julius Caesar e do espaço teatral em que foi inicialmente encenada. O potencial metafórico do espaço do palco e da estrutura do teatro como um todo é discutido no que tange a momentos metateatrais discerníveis na peça. O estudo verifica uma relação complexa entre Julius Caesar e o teatro Globe e os seus arredores, permitindo uma melhor compreensão da significância contextual multifacetada da peça, bem como registro de práticas de encenação no Globe que trouxeram as palavras de Shakespeare à vida. |
en |
dc.format.extent |
ix, 69 p.| il. |
pt_BR |
dc.language.iso |
eng |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Literatura |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Teatros |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Inglaterra |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Teatro ingles |
pt_BR |
dc.title |
The role of the Globe theatre in shaping Shakespeare's Tragedy of Julius Caesar |
pt_BR |
dc.type |
Dissertação (Mestrado) |
pt_BR |
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