Title: | Research genres and multiliteracies: channelling the audience's gaze in powerpoint presentations |
Author: | Nascimento, Roseli Gonçalves do |
Abstract: |
PowerPoint-supported presentations have become an important event for creating and sharing scientific knowledge within and across disciplines (LaPorte et al., 2002; Kunkel, 2004; Tardy, 2005; Adams, 2006). Yet little is known about the ways semiotic resources enabled by PowerPoint technology of slide editing and management (e.g. slide dimensions, layout, colour) are combined with conventional resources of "research talks" (Swales, 2005[2004]) and contribute to building presentations that are valued in specific contexts. In order to inform our understanding of how research meanings are multimodally made under the influence of the software, in this thesis I investigate a set of fourteen PowerPoint Research Presentations (PPRPs) from Applied Linguistics. Two planes of cohesion are explored: (1) along the slideshows; and (2) between the slideshows and the performance. Regarding the first plane, the analysis of "periodicity" (Martin and Rose, 2007[2003]) revealed that applied linguists foreground the software's 'modularised logic', construing 'serial expansion' (Martin and Rose (2007[2003]). Others however customise slideshows so as to build 'Design Hierarchies', in which particular slides are assigned higher discursive statuses. These presenters construed a path for their audiences gaze by a configuration of semiotic resources of the display mode - e.g. slide position, background, layout, typography. As for the second plane of cohesion, I propose that slides and performance relate by 'synchronicity'. The tool recontextualizes the system of taxis (Halliday, 2009c; Halliday and Matthiessen, 2004) to account for the semantic interdependency between the displayed discourse and the performative discourse at a given point in PPRPs. In each of the cohesive planes, I set out to identify the software resources that play a role in construing cohesive ties, and evaluate both their "functional specialization" (cf. Halliday, 2009e[1975]; Kress, 2008[2003]; Jewitt and Kress, 2008[2003]) and the demands they impose on presenters and on audiences in terms of genre, discipline, software and multimodal literacies. By indicating some of the ways in which the software influences the "process of semiotic production" (Kress and van Leeuwen, 2001) of such practice, I intend to move beyond prescriptive (e. g. Costa, 2001; Cyphert, 2004; DuFrene and Lehman, 2004; Grant, 2010) as well as technically-focused (e.g. Downing and Garmon, 2002; Jones, 2003) accounts of PowerPoint. As a conclusion, I suggest that descriptions of the meaning potential in PPRPs and its conditions of access should be incorporated in pedagogies of academic multiliteracies (New London Group, 1996; Kope and Kalantizs, 2000). Apresentações de pesquisa com uso de PowerPoint desempenham um papel importante na criação e negociação de conhecimento científico em diferentes disciplinas (LaPorte et al., 2002; Kunkel, 2004; Tardy, 2005; Adams, 2006). Entretanto, pouco sabemos sobre os modos como os recursos semióticos potencializados pela tecnologia PowerPoint para edição e gerenciamento de slides (e.g. dimensões do slide, arranjo, cor) são combinados com recursos convencionais dos "relatos de pesquisa" (Swales, 2005[2004]) e contribuem para construir apresentações valorizadas em contextos específicos. No intuito de informar nosso entendimento sobre como significados de pesquisa são multimodalmente construídos sob a influência do software, nesta tese, investigo um conjunto de quatorze apresentações de pesquisa em PowerPoint (APPP) em Linguística Aplicada. Dois planos coesivos são explorados: (1) ao longo do texto em slides; e (2) entre os slides e a performance. No tocante ao primeiro plano, a análise da "periodicidade" (Martin e Rose, 2007[2003]) da informação revelou que os linguistas aplicados tendem a aderir à 'lógica modularizada' do software, realizando "expansão em série" (Martin e Rose (2007[2003]) do discurso. Outros, porém, 'personalizam' o texto em slides de modo a construir 'Hieraquias de Desenho', as quais atribuem valor de informação superordinada à determinados slides. Esses apresentadores direcionam o olhar de sua audiência por meio de uma configuração de recursos semióticos particulares do modo de exibição (e.g. sequência, fundo, arranjo, tipografia). Quanto ao segundo plano coesivo, proponho que slides e performance se relacionam por 'sincronicidade'. Essa erramenta recontextualiza o sistema de taxe (Halliday, 2009c; Halliday e Matthiessen, 2004) para explicar a interdependência semântica entre o discurso exibido e o discurso performado em um determinado ponto da APPP. Em cada um dos planos coesivos, busco identificar os recursos do software que desempenham função coesiva e avaliar tanto a sua "especialização funcional" (cf. Halliday, 2009e[1975]; Kress, 2008[2003]; Jewitt e Kress, 2008[2003]) quanto as demandas de letramento que impõem nos apresentadores e na audiência no que tange a gênero, disciplina, software e multimodalidade. Ao apontar alguns dos modos pelos quais o software influencia o "processo de produção semiótica" (Kress e van Leeuwen, 2001) dessa prática, pretendo ir além de orientações prescritivas (e. g. Costa, 2001; Cyphert, 2004; DuFrene e Lehman, 2004; Grant, 2010) e focadas em aspectos técnicos (e.g. Downing and Garmon, 2002; Jones, 2003). Sugiro, por fim, que a descrição dos significados potenciais em APPP e suas condições de acesso sejam incorporadas em pedagogias de multiletramentos acadêmicos (New London Group, 1996; Kope e Kalantizs, 2000). |
Description: | Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente. |
URI: | http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/100921 |
Date: | 2012 |
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311498.pdf | 14.97Mb |
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