Meshes of the afternoon: the possibility of poetic cinema in Maya Deren's film
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dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
en |
dc.contributor.advisor |
Corseuil, Anelise Reich |
en |
dc.contributor.author |
Moraes, Rafaela do Nascimento de |
en |
dc.date.accessioned |
2013-07-15T22:32:47Z |
|
dc.date.available |
2013-07-15T22:32:47Z |
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dc.date.issued |
2004 |
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dc.date.submitted |
2004 |
en |
dc.identifier.other |
317489 |
en |
dc.identifier.uri |
http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/101546 |
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dc.description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Florianópolis, 2004 |
en |
dc.description.abstract |
Abstract : This thesis examines the work of the filmmaker Maya Deren in the light of the aesthetics proposed by her main writings -"An Anagram of Ideas on Art, Form and Film"(1946), "Cinema as an Independent Art Form" (1946), "Cinematography: The Creative Use of Reality"(1960) -, as well as its relations to her first short film Meshes of the Afternoon, placing it among the numerous aesthetic and film trends in which it figured. Her writings depict a solid theoretic background, as well as her attempt to construct what she called "poetic cinema," through the conjunction of various forms of artistic expression. Such an attempt is made no less evident in the analysis of Meshes of the Afternoon, whose dream-like narrative evolves from the peculiar combination of symbolic elements and is responsible for the poetic effect coveted by the filmmaker.<br> |
en |
dc.description.abstract |
Esta dissertação tem como objetivo examinar o trabalho da cineasta Maya Deren, principalmente no que se refere à estética proposta por ela em seus principais escritos: "An Anagram of Ideas on Art, Film and Form" (1946), "Cinema as an Independent Art Form" (1946) "Cinematography: The Creative Use of Reality" (1960) - e à relação que estes estabelecem com seu primeiro curta-metragem Meshes of the Afternoon, situando-o em meio às inúmeras correntes estéticas e cinematográficas com as quais se relacionou. Seus escritos evidenciam uma formação teórica sólida, bem como sua tentativa de elaborar o que denominou de "poetic cinema,"através do encontro das diversas formas de expressão artística. Esta tentativa fica não menos evidente ao se analisar Meshes of the Afternoon, cuja narrativa de caráter onírico se desenvolve a partir de uma combinação peculiar de elementos simbólicos, responsável pelo efeito poético almejado pela cineasta. |
en |
dc.format.extent |
ix, 102 p.| il. |
en |
dc.language.iso |
eng |
en |
dc.subject.classification |
Literatura |
en |
dc.subject.classification |
Cinema e literatura |
en |
dc.subject.classification |
Cinema - |
en |
dc.subject.classification |
Estetica |
en |
dc.title |
Meshes of the afternoon: the possibility of poetic cinema in Maya Deren's film |
en |
dc.type |
Dissertação (Mestrado) |
en |
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