Subversive blood ties: gothic decadence in three characters from murnau's and coppola's renderings of bram stoker's dracula

DSpace Repository

A- A A+

Subversive blood ties: gothic decadence in three characters from murnau's and coppola's renderings of bram stoker's dracula

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina en
dc.contributor.advisor Corseuil, Anelise Reich en
dc.contributor.author Mousinho, George Alexandre Ayres de Menezes en
dc.date.accessioned 2013-07-16T21:16:13Z
dc.date.available 2013-07-16T21:16:13Z
dc.date.issued 2013
dc.date.submitted 2013 en
dc.identifier.other 316413 en
dc.identifier.uri http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/103567
dc.description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Florianópolis, 2013 en
dc.description.abstract Esta dissertação consiste em investigar a construção do tema da decadência Gótica em Drácula de Bram Stoker e duas adaptações fílmicas do romance - Nosferatu, de Friedrich Wilhelm Murnau, e Drácula de Bram Stoker, de Francis Ford Coppola - tendo como centro da análise como três personagens - Drácula, Jonathan Harker e Mina Harker - se relacionam com tal tema. A decadência Gótica é um padrão literário do contexto fin-de-siècle da sociedade vitoriana inspirada pela crise social que acontecia na Inglaterra no fim do século XIX (Punter e Byron 39-40). Autores como Bram Stoker escreveram histórias que refletiam medos morais e sociais da sociedade vitoriana, retratando imagens de monstros que representavam a transgressão de fronteiras morais e sexuais estabelecidas pelas tradições vitorianas (Botting 88). Tendo tal discussão em mente, este estudo busca conectar a retratação de tal tema do romance às adaptações, também utilizando uma análise fílmica para identificar técnicas que destacam a representação do tema relacionado aos três personagens, finalmente ligando tal tema a crises e confusões sociais que aconteciam nos contextos de ambos os filmes.<br> en
dc.description.abstract Abstract : The present dissertation consists of an investigation of the construction of the Gothic theme of decadence in Bram Stoker's Dracula and two film adaptations of the novel - Friedrich Wilhelm Murnau's Nosferatu and Francis Ford Coppola's Bram Stoker's Dracula - having as the centre of analysis how three characters - Dracula, Jonathan Harker and Mina Harker - relate to that theme. The Gothic decadence is a literary motif from the fin-de-siècle context of the Victorian Era inspired by the social crisis that took place in England in the late nineteenth century (Punter and Byron 39-40). Authors like Bram Stoker wrote stories that reflected moral and social fears of the Victorian society, depicting images of monsters that represented the crossing of moral and sexual boundaries established by the Victorian traditions (Botting 88). Bearing that discussion in mind, this study aims at connecting the portrayal of such a theme from novel to the two adaptations, also making use of a filmic analysis to identify techniques that highlight the depiction of the theme related to the three characters, ultimately linking such a thematic depiction to crises and social commotions that were taking place in both films' social contexts. en
dc.format.extent xi, 96 p.| ils. en
dc.language.iso eng en
dc.subject.classification Literatura en
dc.subject.classification Adaptações para o cinema en
dc.subject.classification Vampiros en
dc.subject.classification Vampiros en
dc.subject.classification Literatura gótica en
dc.title Subversive blood ties: gothic decadence in three characters from murnau's and coppola's renderings of bram stoker's dracula en
dc.type Dissertação (Mestrado) en


Files in this item

Files Size Format View
316413.pdf 2.973Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar