Breakdown and recovery: female madness in Sylvia plath's the bell jar and Susana Kaysen's girl, interrupted

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Breakdown and recovery: female madness in Sylvia plath's the bell jar and Susana Kaysen's girl, interrupted

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dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina en
dc.contributor.advisor Funck, Susana Bornéo en
dc.contributor.author Silva, Fernanda Moreira da en
dc.date.accessioned 2013-12-05T22:45:13Z
dc.date.available 2013-12-05T22:45:13Z
dc.date.issued 2013 en
dc.identifier.other 320320 en
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/106925
dc.description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-graduação em Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2013 en
dc.description.abstract Embora Girl, Interrupted (1993), de Susanna Kaysen, tenha sido publicado trinta anos depois de The Bell Jar (1963), de Sylvia Plath, ambos os romances retratam a sociedade dos Estados Unidos pós-guerra, uma época de grandes mudanças no que diz respeito aos papéis profissional e intelectual desempenhados pelas mulheres. Deparando-se com o dilema entre a vida doméstica e uma carreira, as protagonistas desses dois romances sofreram profundas crises, as quais resultaram em um desequilíbrio emocional e uma busca por autoconhecimento e autorrealização. Baseando-se na crítica feminista (Phyllis Chesler, Betty Friedan, Barbara Hill Rigney, Sandra Gilbert, Susan Gubar, Gayle Greene, Linda Huf entre outros) e em princípios gerais da teoria psicoanalítica (especialmente R.D. Laing e Jung), esta pesquisa examina as forças conflitantes que levaram as protagonistas a ser consideradas psicologicamente instáveis, argumentando que a chamada loucura é um resultado de uma divisão entre anseios pessoais e pressões externas em uma época que as relações de gênero estavam sendo questionadas e transformadas.<br> en
dc.description.abstract Abstract: Although thirty years separate the publications of Sylvia Plath?s The Bell Jar (1963) and Susanna Kaysen?s Girl, Interrupted (1993), both novels are set in post-war society in the United States, a time of great changes in the professional and intellectual roles for women. Caught in the dilemma between domesticity and a career, the protagonists of these two novels experience profound crises, which lead them to emotional imbalance and a search for self-knowledge and fulfillment. Based on feminist criticism (Phyllis Chesler, Betty Friedan, Barbara Hill Rigney, Sandra Gilbert, Susan Gubar, Gayle Greene, Linda Huf among others) and on general principles of psychoanalytic theory (especially R.D. Laing and Jung), this investigation examines the conflicting forces which cause them to be considered psychologically impaired, arguing that their so-called madness is a result of a division between inner drives and external pressures at a time when gender relations were being questioned and transformed en
dc.format.extent 90 p.| il. en
dc.language.iso por en
dc.subject.classification Literatura en
dc.subject.classification Lingua inglesa en
dc.subject.classification Critica feminista en
dc.subject.classification Loucura en
dc.title Breakdown and recovery: female madness in Sylvia plath's the bell jar and Susana Kaysen's girl, interrupted en
dc.type Dissertação (Mestrado) en


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