Crackin' the code of post-race: post-1980s novels and post-race discourses
Show simple item record
dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
Ávila, Eliana de Souza |
pt_BR |
dc.contributor.author |
Agustini, Márcia Cristine |
pt_BR |
dc.date.accessioned |
2014-08-06T17:22:07Z |
|
dc.date.available |
2014-08-06T17:22:07Z |
|
dc.date.issued |
2013 |
pt_BR |
dc.identifier.other |
325938 |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/122783 |
|
dc.description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2013. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Abstract : The last decades has seen a shift in racial thought in the U.S. The discourses vary from the statement that the U.S. has moved beyond race to the post-racial neoliberalist discourse in which 'essential' identities are fragments of a social past and its continuance has the function of renewing race and racism. As these discourses gain ground in the U.S. society, the issue of fighting racism becomes more slippery. The present investigation analyzes the meanings attached to the rebirth of novels that deals with the concept of passing for white in this period and its relation with the fragmentation of the color line. More specifically, the aim of this dissertation is to unveil the forms through which No Telephone to Heaven, Caucasia, and The Girl Who Fell from the Sky respond to the discourses of racial liberalism and Critical Realism. Drawing upon Santiago?s concept of in-betweenness and Butler's concept of performativity, this dissertation sought to analyze the novels chosen as rich sources of insight about the changing racial thought in the U.S.<br> |
pt_BR |
dc.description.abstract |
As últimas décadas registraram uma mudança no pensamento racial nos Estados Unidos. Os discursos variam da afirmação de que os Estados Unidos transcendeu a questão racial ao discurso neoliberalista pós-racial que considera identidades 'essenciais' como fragmentos de um passado social e sua continuação apenas renova os conceitos de raça e racismo. A medida que esses discursos se tornam dominantes nos Estados Unidos, a questão do combate ao racismo se torna mais incerta. A presente investigação analisa os significados ligados ao reaparecimento de romances que lidam com o conceito de 'passar por branco' neste período e sua relação com a fragmentação da ?color line?. Mais especificamente, o objetivo deste estudo é investigar a forma que No Telephone to Heaven, Caucasia, and The Girl Who Fell from the Sky respondem aos discursos de liberalismo racial e Realismo Crítico. Com base no conceito de ?entre-lugar? de Santiago e o conceito de performatividade de Butler, esta tese procurou analisar as novelas escolhidas como fontes ricas de compreensão do pensamento racial nos Estados Unidos. |
en |
dc.language.iso |
eng |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Lingua inglesa |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Analise do discurso literario |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Liberalismo |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Realismo na literatura |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Racismo na literatura |
pt_BR |
dc.title |
Crackin' the code of post-race: post-1980s novels and post-race discourses |
pt_BR |
dc.type |
Dissertação (Mestrado) |
pt_BR |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
Statistics
Compartilhar