dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
Beck, Magali Sperling |
pt_BR |
dc.contributor.author |
Zago, Leandro |
pt_BR |
dc.date.accessioned |
2015-03-18T21:08:56Z |
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dc.date.available |
2015-03-18T21:08:56Z |
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dc.date.issued |
2015 |
pt_BR |
dc.identifier.other |
332877 |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/131012 |
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dc.description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente, Florianópolis, 2015. |
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dc.description.abstract |
Abstract : Opposing the contemporary literary reductionism of ekphrasis to a verbal representation of a painting, a sculpture, a drawing, or a photograph, this research views otherness as the object of contemplation. Through the present rereading of ekphrasis, the investigation will seek 1) to analyze how the ekphrastic characteristics of Walcott`s poetry in his latest work White Egrets promote more companionship than antagonistic views between poetry and painting, and; 2) to analyze how ekphrasis transforms the imagery of Derek Walcott`s créole identity into an aesthetic object of contemplation, depicting it in the similar way of a work of art. More specifically, the discussion analyses how the cultural relations/representations between the self and the other provide an ?ekphrastic situation? for Derek Walcott in the Caribbean?s complex colonial legacy. The poet`s ekphrastic act to render private and personal identity intimacies will lean on the nonfixity of the image, or its motion in stasis. The main theoretical concepts that sustain this investigation are drawn from the works of W.J.T. Mitchell (1980, 1986, 1994, 1996), Cheeke (2008), Loizeaux (2008), and Hall (1989, 1993, 1996, 1997).<br> |
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dc.description.abstract |
Opondo-se ao reducionismo literário contemporâneo de que a écfrase seja somente uma representação verbal de uma pintura, uma escultura, um desenho ou uma fotografia, esta pesquisa vê a própria alteridade como objeto de contemplação. Através desta releitura da écfrase, a presente investigação visa 1) analisar como as características ecfrásticas da poesia de Derek Walcott em sua última coleção de poesias intitulada White Egrets (Garças Brancas) propiciam mais companheirismo que visões antagônicas entre poesia e pintura, e; 2) analisar como a écfrase transforma a imagem da identidade crioula de Derek Walcott em um objeto estético de contemplação, retratando-a de uma forma semelhante a uma obra de arte. Mais especificamente, a discussão analisa como as relações/representações culturais entre o eu-individual e o outro propiciam uma  situação ecfrástica para Derek Walcott no complexo legado colonial Caribenho. O ato ecfrástico do poeta ao relatar aspectos privados e pessoais de sua identidade revelar-se-á embasado na infixidez da imagem, ou seja, seu imobilismo em movimento. Os principais conceitos teóricos que sustentam esta investigação foram retirados das obras de W.J.T. Mitchell (1980, 1986, 1994, 1996), Cheeke (2008), Loizeaux (2008), e Hall (1989, 1993, 1996, 1997). |
en |
dc.format.extent |
109 p.| il. |
pt_BR |
dc.language.iso |
eng |
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dc.subject.classification |
Literatura inglesa |
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dc.subject.classification |
Poesia caribenha |
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dc.subject.classification |
Identidade social |
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dc.subject.classification |
Caribe |
pt_BR |
dc.title |
Ekphrasis through otherness: the transformation of imagery in Derek Walcott's White Egrets |
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dc.type |
Dissertação (Mestrado) |
pt_BR |