"There is always the other side": displacement and resistance in Jean Rhys's Good Morning, Midnight and Wide Sargasso Sea

DSpace Repository

A- A A+

"There is always the other side": displacement and resistance in Jean Rhys's Good Morning, Midnight and Wide Sargasso Sea

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina pt_BR
dc.contributor.advisor Funck, Susana Bornéo pt_BR
dc.contributor.author Fonseca, Maria Eduarda Rodrigues da pt_BR
dc.date.accessioned 2016-09-16T14:01:01Z
dc.date.available 2016-09-16T14:01:01Z
dc.date.issued 2016 pt_BR
dc.identifier.other 340761 pt_BR
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/167465
dc.description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2016. pt_BR
dc.description.abstract Abstract : This study presents a comparative analysis of Sasha Jensen and Antoinette Cosway, the protagonists of Jean Rhys novels Good Morning, Midnight (1939) and Wide Sargasso Sea (1966), respectively. Focusing on the two protagonists, the general objective of this research is to understand in what ways the main characters are presented as displaced in the narratives, discussing it mainly from the perspective of hybrid identities and gender. The specific objective of this research is to understand if and how their displacement can be considered a site for resisting imperialistic and oppressive male systems. Concerning the issue of displacement, the characters seem to portray conflicting views towards fixity and belonging, often questioning the relation between identity, place and language. Instances of the novels suggest that their gender affects the specific ways in which the characters experience displacement, bringing into light the discussion of intersectionality when relating gender, social class and displacement. In relation to resistance, it seems that both would rather remain in this in-between place than being assimilated by totalizing discourses that erase the complex formation of their identity.<br> pt_BR
dc.description.abstract O estudo em questão apresenta uma análise comparativa das personagens Sasha Jensen e Antoinette Cosway, protagonistas dos romances Bom dia, Meia-Noite (1939) e Vasto Mar de Sargaços (1966), respectivamente. Dando enfoque às protagonistas, o objetivo geral desta pesquisa é entender de quais maneiras elas são retratadas como deslocadas nas narrativas, considerando especificamente suas identidades híbridas e questões de gênero. O objetivo específico da análise reside em verificar se o deslocamento vivenciado pelas protagonistas pode ser considerado um local de resistência a forças opressoras masculinas e colonialistas. Considerando o deslocamento que as protagonistas vivenciam, ambas apresentam uma visão conflituosa com relação ao pertencimento, questionando-se com frequência sobre a relação entre identidade, lugar e linguagem. Momentos nas narrativas sugerem que o gênero das protagonistas influencia sua experiência de deslocamento, trazendo à tona a discussão sobre a intersecção entre gênero, classe social e deslocamento. Com relação a resistência, os romances parecem sugerir que as protagonistas preferem viver neste entre-lugar do que serem assimiladas por discursos que apagam a complexa formação de suas identidades. en
dc.format.extent 72 p.| il. pt_BR
dc.language.iso eng pt_BR
dc.subject.classification Língua inglesa pt_BR
dc.subject.classification Relações de gênero pt_BR
dc.title "There is always the other side": displacement and resistance in Jean Rhys's Good Morning, Midnight and Wide Sargasso Sea pt_BR
dc.type Dissertação (Mestrado) pt_BR


Files in this item

Files Size Format View
340761.pdf 430.9Kb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar