Gil Scott-Heron: a black bullet through the heart of white america
Show simple item record
dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
Martins, Maria Lucia Milléo |
pt_BR |
dc.contributor.author |
Garcez, Matias Corbett |
pt_BR |
dc.date.accessioned |
2016-10-19T12:41:15Z |
|
dc.date.available |
2016-10-19T12:41:15Z |
|
dc.date.issued |
2015 |
pt_BR |
dc.identifier.other |
338255 |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/169316 |
|
dc.description |
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2015. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Abstract : This research discusses the poetry and music of Gil Scott-Heron as toolsof resistance. In the process of analyzing his work as historical counternarratives,a dialogue was established with some considerations fromAmiri Baraka and Kodwo Eshun. To discuss the ways in which hismusic and poetry fused into a black vernacular technique-technology,and how such fusion was extremely important in the writing of manychapters of the history of African-Americans, some ideas from RayvonFouché, Larry Neal, and Baraka were used. The music of Scott-Heron isinterpreted as PhonoFiction by adapting certain thoughts from Eshun.The correspondences between black speech and black music in the workof Scott-Heron were also analyzed using concepts created by StephenHenderson. Lastly, through an analysis of his work it was concluded thathe developed a poetics of the immediate, in that, his work instigatesimmediate action from African-Americans in their collective strugglefor equality and freedom.<br> |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Esta pesquisa analisa a música e poesia de Gil Scott-Heron como ferramentas de resistência. Para discutir sua obra enquanto uma contranarrativa histórica estabeleceu-se um diálogo com Amiri Baraka e Kodwo Eshun. Para analisar as maneiras que a música e poesia de Scott- Heron se fundiram em uma técnica-tecnologia vernácula negra, e como tal fundição foi extremamente importante na escrita de diversos capítulos da história Afro-Americana, seguiram-se ideias de Rayvon Fouché, Larry Neal e Amiri Baraka. A música de Scott-Heron também é analisada enquanto FonoFicção, adaptando-se pensamentos de Eshun. Também se discutiu as correspondências entre a fala negra e a música negra, na obra de Scott-Heron, seguindo ideias de Stephen Henderson. Por fim, através da análise da obra de Scott-Heron concluiu-se que ele desenvolveu uma poética do imediato, no sentido de que sua obra instiga uma ação imediata de afro-americanos para uma luta coletiva por igualdade e liberdade. |
en |
dc.format.extent |
292 p.| il. |
pt_BR |
dc.language.iso |
eng |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Língua inglesa |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Poesia americana |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Música e literatura |
pt_BR |
dc.title |
Gil Scott-Heron: a black bullet through the heart of white america |
pt_BR |
dc.type |
Tese (Doutorado) |
pt_BR |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
Statistics
Compartilhar