The poetic language of cinema: representations of water in Petra Costa's Elena and Jeni Thornley's To the other shore

DSpace Repository

A- A A+

The poetic language of cinema: representations of water in Petra Costa's Elena and Jeni Thornley's To the other shore

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina pt_BR
dc.contributor.advisor Gatti Junior, José Soares pt_BR
dc.contributor.author Santos, Jesse dos pt_BR
dc.date.accessioned 2018-01-23T03:17:44Z
dc.date.available 2018-01-23T03:17:44Z
dc.date.issued 2017 pt_BR
dc.identifier.other 349597 pt_BR
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/182801
dc.description Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2017. pt_BR
dc.description.abstract Abstract : This study has as main objective to analyze the representations of water, from a poetic perspective, in the documentaries Elena, directed by Petra Costa, 2012, and To the Other Shore, directed by Jeni Thornley, 1996. In order to do so, I examine some sequences that present water both in the image and sound tracks, and interlace it with the contexts of each story. The first chapter focuses on theoretical questions, drawing discussions on documentary, the poetic mode, poetics and poetic image, metaphor, film studies and, mainly, studies on representations of water. The second and third chapter present, respectively, an analysis of the representations of water in the films Elena and To the Other Shore. The last chapter presents the final considerations about the work developed in thesis and, based on the analyses, it approaches succinctly both films. pt_BR
dc.description.abstract Este estudo aborda os filmes documentários Elena, dirigido por Petra Costa, ano de 2012, e To the Other Shore, lançado em 1996, com direção de Jeni Thornley, com o intuito de realizar uma análise das representações da água nos filmes sob uma perspectiva poética. Para tanto, são consideradas, especialmente, algumas sequências de tais filmes as quais denotam o uso da água enquanto elemento imagético e, também, quando esse uso é percebido por meio de efeitos sonoros, em entrelaçamento com os contextos de cada história. O primeiro capítulo da dissertação se debruça sobre questões de cunho mais teórico, das quais se destacam discussões sobre documentário, o modo poético, o poético e a imagem poética, metáfora, estudos fílmicos e, principalmente, estudos sobre representações da água. O segundo e o terceiro capítulo apresentam, respectivamente, uma análise das representações da água nos filmes Elena e To the Other Shore. Já o último capítulo apresenta as considerações finais acerca do trabalho desenvolvido nesta tese, abordando sucintamente aspectos de ambos os filmes com base nas análises apresentadas. en
dc.format.extent 76 p.| il. pt_BR
dc.language.iso eng pt_BR
dc.subject.classification Língua inglesa pt_BR
dc.subject.classification Poética pt_BR
dc.subject.classification Cinema pt_BR
dc.subject.classification Água pt_BR
dc.title The poetic language of cinema: representations of water in Petra Costa's Elena and Jeni Thornley's To the other shore pt_BR
dc.type Dissertação (Mestrado) pt_BR


Files in this item

Files Size Format View
349597.pdf 1.721Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar