The cyborg and the construction of prosthetic memory in three episodes of Black Mirror

DSpace Repository

A- A A+

The cyborg and the construction of prosthetic memory in three episodes of Black Mirror

Show full item record

Title: The cyborg and the construction of prosthetic memory in three episodes of Black Mirror
Author: Rós, Jéssica Katerine Molgero Da
Abstract: O presente estudo examina três episódios da série Black Mirror, respectivamente The Entire History of You (2011), Arkangel (2017) e Crocodile (2017), com o objetivo de analisar como a tecnologia dessas histórias de ficção científica constrói a chamada memória protética (LANDSBERG, 2004), e como essa nova forma de memória se relaciona com o modelo panóptico, com a sociedade disciplinar (FOUCAULT, 1977) e também com a sociedade de controle (DELEUZE, 1992). O argumento que apresento neste estudo é que a memória protética serve como uma forma de estabelecer novos modos de vigilância e controle, uma vez que a condição de ciborgue dos personagens permite que eles tenham um acesso diferente às suas memórias, e, ao transformar as memórias antes naturais em imagens a serem consumidas, em memórias protéticas, essas imagens consequentemente são utilizadas para estabelecer relações de poder semelhantes às encontradas no modelo panóptico (a relação de observador/ observado). Para desenvolver a análise, foquei na construção das cenas em que a memória protética é mostrada em uso e também nas cenas em que são abordadas as consequências de seu uso. Embasado em uma perspectiva pós-humana (BRAIDOTTI, 2013; NAYAR, 2014; HAYLES, 1999; e HARAWAY, 2000), este estudo investiga como os personagens ciborgues desenvolvem o que chamo de panóptico pós-humano com o auxílio de memórias protéticas.Abstract: This study examines three episodes from the series Black Mirror, namely The Entire History of You (2011), Arkangel (2017), and Crocodile (2017), with the aim of analyzing how these science fiction stories? technology constructs the so-called prosthetic memory (LANDSBERG, 2004), and how this new form of memory relates to the panoptic model, the disciplinary society (FOUCAULT, 1977) and also the society of control (DELEUZE, 1992). The argument I make throughout this study is that the prosthetic memory serves as a form of establishing new modes of surveillance and control, since the cyborg condition of the characters allows them to have a different access to memory, and, by transforming the once natural memories in consumable images, in prosthetic memories, these images are consequently used to establish power relations similar to the ones spotted in the panoptic model (watcher/watched). To develop the analysis, I focused on the construction of the scenes in which the prosthetic memory is shown at use and also on the scenes in which the consequences of its use are approached. Based on a posthuman perspective (BRAIDOTTI, 2013; NAYAR, 2014; HAYLES, 1999; and HARAWAY, 2000), I investigate how the cyborg characters develop a posthuman panopticon with the aid of prosthetic memories.
Description: Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2021.
URI: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/226933
Date: 2021


Files in this item

Files Size Format View
PPGI0195-D.pdf 6.289Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar