Roots and routes: the cultural politics and translocality of hip hop and heavy metal

DSpace Repository

A- A A+

Roots and routes: the cultural politics and translocality of hip hop and heavy metal

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.advisor Costa, Claudia de Lima
dc.contributor.author Faria, Fabio Coura de
dc.date.accessioned 2022-10-21T16:59:54Z
dc.date.available 2022-10-21T16:59:54Z
dc.date.issued 2022
dc.identifier.other 378630
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/240971
dc.description Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2022.
dc.description.abstract Esta tese investiga a translocalidade e as políticas culturais presentes nos movimentos musicais do hip hop e do heavy metal a partir da historização de diferentes trajetórias coloniais, diaspóricas, e modernas nas Américas, com enfoque no caso da América Latina e do Brasil. Busca-se o entendimento aprofundado das interações híbridas que se manifestam em ambos os gêneros musicais de formas distintas, conforme a narrativização de conteúdos líricos específicos, reforçando o tratamento musical de identidade, localidade e travessia de fronteira. Dentro deste contexto, a investigação constata as identificações culturais, no escopo de artistas como Racionais MC?s, Arandu Arakuaa, e Rage Against the Machine, com vozes decoloniais Negras, Indígenas, e Chicanas a partir de resgates étnicos, culturais, políticos, epistemológicos, e cosmológicos, muitas vezes expondo as operações em curso da colonialidade ao mesmo tempo em que se reafirma a presença resistente do sujeito Indígena e Negro. Constatam-se também diversas formas de denúncia das antigas e novas formas de colonização, bem como questionamentos dos paradigmas euro-etnocêntricos de progresso e as fronteiras coloniais do Estado-nação moderno. Analogamente ao pensamento diaspórico e de fronteira de Paul Gilroy e Gloria Anzaldúa, tais movimentos musicais tornam-se ilustrativos da condição e do ato de habitar e atravessar fronteiras e margens geopolíticas, salientando identidades múltiplas por meio de tratamentos musicais essencialmente híbridos e translocais.
dc.description.abstract Abstract: This dissertation investigates the translocality and cultural politics present in the musical movements of hip hop and heavy metal from the historicization of different colonial, diasporic, and modern trajectories in the Americas, focusing on the case of Latin America and Brazil. It aims to deepen current debates on the hybrid interactions that are manifested in both musical genres in different ways, according to the narrativization of specific lyrical contents, reinforcing the musical treatment of identity, locality and border crossing. Within this context, the investigation finds the cultural identifications, in the scope of specific artists such as Racionais MC's, Arandu Arakuaa, and Rage Against the Machine, with Black, Indigenous, and Chicano/a decolonial voices through the rescuing of ethnic, cultural, political, epistemological, and cosmological elements, often exposing the ongoing operations of Coloniality while reaffirming the resistant presence of the Indigenous and Black subjects. The thesis also brings to the fore the denouncing of old and new forms of colonization, questioning Euro-ethnocentric paradigms of progress and the colonial borders of the modern nation-state. Analogously to the diasporic and border thinking of Paul Gilroy and Gloria Anzaldúa, the hip hop and heavy metal musical movements become illustrative of the condition and act of inhabiting and crossing geopolitical borders and margins, reinforcing multiple identities through essentially hybrid and translocal musical treatments. en
dc.format.extent 198 p.| il.
dc.language.iso eng
dc.subject.classification Língua inglesa
dc.subject.classification Hip-hop (Cultura popular jovem)
dc.subject.classification Heavy metal
dc.subject.classification Música
dc.title Roots and routes: the cultural politics and translocality of hip hop and heavy metal
dc.type Tese (Doutorado)


Files in this item

Files Size Format View
PPGI0220-T.pdf 2.705Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar