Sustainability and social inclusion as university teaching and extension activities in Univille
Show simple item record
dc.contributor.author |
Santos, Adriane Shibata |
|
dc.contributor.author |
Dickie, Isadora |
|
dc.contributor.author |
Cavalcanti, Anna Luiza |
|
dc.contributor.author |
Pfeiffer, Karla |
|
dc.date.accessioned |
2023-06-21T21:26:48Z |
|
dc.date.available |
2023-06-21T21:26:48Z |
|
dc.date.issued |
2023-06-05 |
|
dc.identifier.issn |
2596-237X |
|
dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/247100 |
|
dc.description.abstract |
This paper presents the report and results of teaching and extension activities of the Brinequo Project,
developed since 2018 and which integrates the Teaching, Research and Extension activities of
Univille. The project aims to develop recreational and educational toys that can be used in the
treatment and rehabilitation of people with disabilities and as stimuli for the elderly. A participatory
approach was used, involving academics from two classes of the Design course in the discipline
Design, Ethics and Sustainability. To achieve the project's objective, the active learning methodology
"Crowd-Design" was used in a participatory process carried out asynchronously through an online
platform called "Cria Junto", that allows students to share their ideas and, in an interactive process,
gradually optimize their proposals based on suggestions and contributions from colleagues, professors
and professionals who work in the project's partner entities. As a result of teaching and extension
activities, twenty games were created, nine games for people with disabilities and eleven for elderly
people. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Neste artigo são apresentados o relato e os resultados de atividades de ensino e extensão do Projeto
Brinequo, vigente desde 2018, e que integra as atividades de Ensino, Pesquisa e Extensão da Univille.
O projeto tem como objetivo desenvolver brinquedos lúdico-educativos que possam ser utilizados no
tratamento e reabilitação de pessoas com deficiência (PCD) e como estímulos para idosos. Utilizou-se
a abordagem participativa, envolvendo acadêmicos de duas turmas do curso de Design na disciplina
Design, Ética e Sustentabilidade. Para alcançar o objetivo do projeto, foi utilizada a metodologia de
aprendizagem ativa "Crowd-Design" em um processo participativo realizado de maneira assíncrona
por meio de uma plataforma on-line denominada "Cria Junto". A plataforma permite que estudantes
socializem suas ideias e, em um processo interativo, otimizem suas propostas gradativamente com
base nas sugestões e contribuições de colegas, professores e profissionais que atuam nas entidades
parceiras do projeto. Como resultado das atividades de ensino e extensão foram criados vinte jogos,
sendo nove jogos para o público de pessoas com deficiência e onze para o público idoso. |
pt_BR |
dc.language.iso |
por |
pt_BR |
dc.publisher |
Grupo de Pesquisa Virtuhab/ UFSC |
pt_BR |
dc.subject |
Crowd-Design |
pt_BR |
dc.subject |
Teaching-Learning Activities |
pt_BR |
dc.subject |
Curricularization of University Extension |
pt_BR |
dc.subject |
Atividades de Ensino-Aprendizagem |
pt_BR |
dc.subject |
Curricularização da Extensão |
pt_BR |
dc.title |
Sustainability and social inclusion as university teaching and extension activities in Univille |
pt_BR |
dc.title.alternative |
Sustentabilidade e inclusão social em atividades de ensino e extensão na Univille |
pt_BR |
dc.type |
Article |
pt_BR |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
Statistics
Compartilhar