Abstract:
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This dissertation explores the different voices or polyphony in Salman Rushdie's novel Midnight's Children. The essence of polyphony, according to Bakhtin, who discussed this term as a literary concept, is the presence or use of different independent voices that are not merged into one dominant voice. Hence, to listen to the polyphony in the novel, I approach the text with a view to explore the multiplicity or the co-existence of different meanings rather than to find a final, single meaning. For this, I focus on the aspects of different narrative modes such as history, polyphonic novel with carnival features, the epic, myth, fantasy, and folk tales in Midnight's Children. Within each of these modes various voices or viewpoints are explored. The eclecticism and postmodern features in the novel do not lead to a negation of meaning but to multiplicity of meanings. In our age of rapid changes in concepts, styles, and modes of representation, it is more appropriate to direct our attention to multiple realities than to look for one definitive, unchanging meaning. Further, polyphony means a dialogue between various entities such as the author, the narrator, the characters, the reader, the form of the narrative, the content of the narrative, and so on. Each one of these entities takes on a different aspect in different contexts of time, space, and culture. This means that the voices in the reading of the novel go on multiplying. Reality is capable of being given many meanings. In other words, there is not one reality but several. Reading a novel such as Midnight's Children as a polyphony of different voices in a dialogue can serve as an analogy for a mode that we can adopt in our attempts to understand our world and realities in a dialogic manner. Esta tese explora as diferentes vozes ou polifonia no romance Midnight's Children de Salman Rushdie. A essência da polifonia, de acordo com Bakhtin, o qual discutiu este termo como conceito literário, se concentra na presença ou no uso de vozes diferentes e independentes, que não se fundem em uma única voz dominante. Portanto, a fim de dar ouvidos a tal polifonia, aborda-se aqui o romance com o intuito de explorar a multiplicidade e a coexistência de diferentes significados, ao invés de buscar um sentido único e cabal. Para tanto, o trabalho investiga os aspectos de diferentes modos da narrativa, tais como história, romance polifônico com características de carnaval (no sentido Bakhtiniano da palavra), o épico, mito, fantasia e contos folclóricos. Dentro de cada um destes modos, várias vozes ou pontos-de-vista são explorados. O ecletismo e as características pós-modernas do romance não levam a uma negação de sentido mas a uma multiplicidade de significados. Nesta era de mudanças rápidas em conceitos, estilos e modos de representação, torna-se mais apropriado direcionar nossa atenção a realidades múltiplas do que procurar um sentido único, imutável e definitivo. Além disso, polifonia implica um diálogo entre várias entidades tais como o autor, o narrador, os personagens, o leitor, a forma da narrativa, o conteúdo da narrativa etc. Cada uma destas entidades assume um aspecto diferente em diversos contextos de tempo, espaço e cultura. Isto significa que as vozes na leitura do romance se multiplicam infinitamente. Pode-se dar à realidade inúmeros significados. Vale dizer, não há uma realidade, mas várias. A leitura de um romance como Midnight's Children como uma polifonia de diferentes vozes em diálogo pode servir como uma analogia para um módulo que podemos adotar em nossas próprias tentativas de entender o mundo e as diferentes realidades de uma forma dialógica. |