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Against the backdrop of the increasing accessibility of media production technologies and the growth in the usage of Internet video websites, this thesis investigates the video work published on the activist media website Centro de Mídia Independente (CMI), in order to explore the uses being made of Internet video in a local context. The thesis looks at a number of new paradigms of the global in order to provide a theoretical context from which to consider the technology on which this use of video is based, the new social movements from which the videos are emerging, and how the videos are positioned in relation to the globalized networked environment of the Internet. The context for the textual analysis is provided by a discussion of narrative forms in journalistic texts, documentary and new media, and particularly, of documentary modes, tensions between journalism and documentary, the impact of digital media on documentary, and properties of digital and new media. The analysis takes the video production from Florianópolis posted to the CMI in 2005 as a case study, exploring the range of documentary modes suggested by the videos, additional styles and strategies that they make use of, and the integration of the videos with the hypertext environment in which they are posted. The thesis argues that a significant dimension of the videos is the diversity of styles and perspectives that they represent. It also argues that locality can be considered in the videos through the shared contexts of their subject matter and of the way in which they are posted to the CMI website. The thesis concludes that the multiplicity of forms of expression encountered in the videos and the multiplicity of perspectives that they provide on their subjects points to the democratic potential of websites such as the Centro de Mídia Independente. Tendo com pano de fundo o crescente acesso às tecnologias de produção de mídia e o crescimento no uso de websites relacionados ao uso de vídeo na Internet, esta dissertação investiga os trabalhos em vídeo publicados no website de mídia ativista, Centro de Mídia Independente (CMI), para explorar os usos de vídeo na Internet em um contexto local. A dissertação aborda novos paradigmas 'do global' para oferecer um contexto teórico onde são considerados a tecnologia usada por estes vídeos, os novos movimentos sociais de onde os vídeos estão surgindo e a forma como os vídeos são posicionados em relação ao ambiente globalizado e em rede da Internet. O contexto da análise textual é constituído por uma discussão do discurso jornalístico, do documentário e das novas mídias, e particularmente, de modos documentários, de tensões entre jornalismo e documentário, do impacto de mídia digital no documentário, e das propriedades de mídias novas e digitais. A análise traz como estudo de caso a produção de vídeos em Florianópolis de 2005, disponibilizada no website do CMI, e explora a variedade de modos documentários sugeridos pelos vídeos, estilos e estratégias utilizadas por estes e a integração dos vídeos com o ambiente onde estão disponibilizados. A dissertação argumenta que um aspecto significativo dos vídeos é a diversidade de estilos e perspectivas que eles representam. É argumentado ainda que a questão de localidade pode ser considerada nos vídeos a partir dos contextos compartilhados dos seus assuntos e da maneira que estes estão disponibilizados no website do CMI. Conclui-se que a multiplicidade das formas de expressão encontradas nos vídeos e a multiplicidade de perspectivas que oferecem em relação a seus sujeitos apontam o potencial democrático de websites como o Centro de Mídia Independente. |
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