Historical representation in the age of lost innocence: a study of Bernardo Bertolucci's and Gilbert Adair's adaptations of The Holy Innocents
Show simple item record
dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
Corseuil, Anelise Reich |
pt_BR |
dc.contributor.author |
Kawamoto, Marcia Tiemy Morita |
pt_BR |
dc.date.accessioned |
2012-10-26T09:48:39Z |
|
dc.date.available |
2012-10-26T09:48:39Z |
|
dc.date.issued |
2012 |
|
dc.date.submitted |
2012 |
pt_BR |
dc.identifier.other |
301634 |
pt_BR |
dc.identifier.uri |
http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/96206 |
|
dc.description |
Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão. Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente |
pt_BR |
dc.description.abstract |
This research discusses the representation of French youth's culture in the late 60's in a postmodern context of critical debates, through a comparative analysis between Gilbert Adair's novel The Holy Innocents (1988), its filmic adaptation The Dreamers (2003) by Bernardo Bertolucci and Adair's second version of his novels The Dreamers (2004). Through the theoretical framework of Fredric Jameson's interpretation of art as a capital product and Linda Hutcheon's concept of historiographical metafiction, the analysis shall demonstrate that these texts represent the historical context of the May 68 uprise through a combination of nostalgia and irony. This combination results in a postmodern contradiction which indicates a need to revise history from a contemporary perspective in which longing and distance are two main issues. In this sense, historical representation becomes more than a view of the past, it is also a reflection on the postmodern context. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Esta pesquisa discute a representação histórica da cultura francesa jovem no final da década de 60 em um contexto pós-moderno de debates críticos, por meio de uma análise comparativa entre o romance de Gilbert Adair, The Holy Innocents (1988), sua adaptação fílmica, The Dreamers (2003), de Bernardo Bertolucci e a sua segunda versão do romance de Adair The Dreamers (2004). Como quadro teórico, essa pesquisa utiliza a interpretação de Fredric Jameson da arte como um produto capital e o conceito de Linda Hutcheon de metaficção historiográfica. Em vista disso, a análise deve demonstrar que estes textos representam o contexto histórico do movimento francês Maio de 1968, por meio de uma combinação entre nostalgia e ironia. Essa combinação resulta em uma contradição pós-moderna, que revela uma necessidade de revisar a história por meio de uma perspectiva contemporânea em que falta e distanciamento são dois tópicos principais. Neste sentido, a representação histórica se torna mais do que uma visão do passado, ela também é uma reflexão sobre o contexto pósmoderno. |
en |
dc.format.extent |
87 p.| il. |
pt_BR |
dc.language.iso |
eng |
pt_BR |
dc.publisher |
Florianópolis, SC |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Literatura |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Cinema |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Pos-modernismo |
pt_BR |
dc.subject.classification |
França |
pt_BR |
dc.subject.classification |
Literatura francesa |
pt_BR |
dc.title |
Historical representation in the age of lost innocence: a study of Bernardo Bertolucci's and Gilbert Adair's adaptations of The Holy Innocents |
pt_BR |
dc.type |
Dissertação (Mestrado) |
pt_BR |
dc.contributor.advisor-co |
Sá, Daniel Serravalle de |
pt_BR |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
Show simple item record
Search DSpace
Browse
-
All of DSpace
-
This Collection
My Account
Statistics
Compartilhar