Death in modern literature: how the graphic novels Fun home and Daytripper transcend the limitations proposed by Lessing in Laocoön
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dc.contributor |
Universidade Federal de Santa Catarina |
pt_BR |
dc.contributor.advisor |
Weiniger, Markus Johannes |
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dc.contributor.author |
Triana, Nicholas Kucker |
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dc.date.accessioned |
2020-06-04T21:34:20Z |
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dc.date.available |
2020-06-04T21:34:20Z |
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dc.date.issued |
2020-02-20 |
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dc.identifier.uri |
https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/208944 |
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dc.description |
TCC(graduação) - Universidade Federal de Santa Catarina. Centro de Comunicação e Expressão. Letras Inglês. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Graphic novels, apesar de terem recebido mais reconhecimento literário nas últimas décadas, ainda são estigmatizadas por serem compostas por palavras e imagens (McCloud 150). O primeiro autor a tratar das limitações e capacidades de diferentes mídias foi Gotthold Ephraim Lessing, com seu ensaio Laocoön. Apesar de ser a base desse julgamento, Laocoön pode beneficiar graphic novels por se tratar de um bom texto teórico para medir seus atributos. Este trabalho procura confirmar que graphic novels podem transcender as limitações estéticas das mídias de pintura e de poesia, através de uma análise de como os temas de morte e mortalidade são trabalhados nas graphic novels Fun Home (2006) e Daytripper (2010). Focando em questões como intertextualidade, iconografia visual, transição entre quadros, relação entre palavras e imagens, composição, e cor, esta pesquisa verificou como estas graphic novels utilizam das ferramentas de quadrinhos para expressar suas ideias sobre morte e mortalidade, sugerindo então que elas podem ultrapassar as limitações impostas por mídias tradicionais. |
pt_BR |
dc.description.abstract |
Graphic novels, despite having gained more literary recognition in the last decades, are still stigmatized for being comprised of both words and pictures (McCloud 150). The first writer to fully approach the limitations and potentials of different media was the author Gotthold Ephraim Lessing, with his essay Laocoön. Despite being the source of such stigma, Laocoön provides a good theoretical framework with which to measure graphic novels’ capabilities. This paper attempts to demonstrate that graphic novels can transcend the aesthetic limitations of the media of painting and poetry, as proposed by Lessing, by analyzing how the themes of death and mortality are approached in the graphic novels Fun Home (2006) and Daytripper (2010). By focusing on matters such as intertextuality, visual iconography, panel transition, word-image relation, composition, and color this research analyzed how these graphic novels used the tools of comics in order to express their ideas about death and mortality, thus suggesting that they are not prone to the limitations of more traditional media. |
pt_BR |
dc.format.extent |
72 f. |
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dc.language.iso |
en |
pt_BR |
dc.publisher |
Florianópolis, SC |
pt_BR |
dc.rights |
Open Access |
en |
dc.subject |
Graphic Novel |
pt_BR |
dc.subject |
Teoria Literária |
pt_BR |
dc.subject |
Laocoön de Lessing |
pt_BR |
dc.subject |
Morte na Literatura |
pt_BR |
dc.title |
Death in modern literature: how the graphic novels Fun home and Daytripper transcend the limitations proposed by Lessing in Laocoön |
pt_BR |
dc.type |
TCCgrad |
pt_BR |
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