Komunyakaa, Clarke, and Pereira: jazz, blues, and samba poetics

DSpace Repository

A- A A+

Komunyakaa, Clarke, and Pereira: jazz, blues, and samba poetics

Show simple item record

dc.contributor Universidade Federal de Santa Catarina
dc.contributor.advisor Martins, Maria Lucia Milléo
dc.contributor.author Campos, Maristela
dc.date.accessioned 2022-09-01T23:45:23Z
dc.date.available 2022-09-01T23:45:23Z
dc.date.issued 2017
dc.identifier.other 363998
dc.identifier.uri https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/238637
dc.description Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-Graduação em Inglês: Estudos Linguísticos e Literários, Florianópolis, 2017.
dc.description.abstract Abstract : The present work investigates textual interweaving between jazz, blues,samba and Afro-Brazilian, Afro-American, and Afro-Canadian writing.The investigation concerns the commonality of experiences in theAfrican diaspora conveyed through the poetics of resistance and themeaning of each identities in such contexts. The study analyses theintertextuality between the poetry of Edimilson de Almeida Pereira,Yusef Komunyakaa, and George Elliott Clarke and the use of theelements of jazz, blues, and samba in their texts. The research presents atransnational analysis according to the theory of Paul Gilroy?s The BlackAtlantic: Modernity and Double Consciousness. The analysis considerstradition and improvisation as relevant elements of the African diasporicexperience depicted through jazz, blues and samba and in theinterweaving of these genres with poetry.<br>
dc.description.abstract Este trabalho investiga os entrelaçamentos textuais do jazz, blues esamba na poesia de autores afrobrasileiros, afroamericanos eafrocanadenses considerando as experiências comuns da diásporaafricana e as poéticas de resistência e os significados de cada uma dessasidentidades nesse contexto. O estudo analisa a intertextualidade napoesia de Edimilson de Almeida Pereira, Yusef Komunyakaa e GeorgeElliott Clarke e o uso dos elementos do jazz, blues e samba nos textosdesses autores. A pesquisa apresenta um análise transnacional de acordocom a teoria do Atlântico Negro: Modernidade e Dupla Consciência dePaul Gilroy. A análise considera tradição e improvisação comoelementos relevantes da experiência afro-diaspórica presentes no jazz,blues e samba e no entrelaçamento desses gêneros musicais com apoesia. en
dc.format.extent 223 p.
dc.language.iso eng
dc.subject.classification Língua inglesa
dc.subject.classification Jazz
dc.subject.classification Blues
dc.subject.classification Samba
dc.subject.classification Poética
dc.title Komunyakaa, Clarke, and Pereira: jazz, blues, and samba poetics
dc.type Tese (Doutorado)


Files in this item

Files Size Format View
PPGI0162-T.pdf 1.557Mb PDF View/Open

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics

Compartilhar